About Montessori Masr عن مونتسوري مصر

 We are a group of passionate Montessorians in Egypt. We do believe that a better education paves the road to a better world. We want to help spread the word and tell people more about the Montessori method and where to go to get the full Montessori experience for their children.

احنا مجموعة من المونتسوريين الشغوفين في مصر. نؤمن إن تعليم أفضل بيمهد الطريق لعالم أفضل. كل اللي عايزينه هو إننا نثقف الناس عن المونتسوري و نقول لهم فين يقدروا يحصلوا على تجربة مونتسورية صح لأطفالهم   

  We are aiming at implementing the Montessori method and child awareness in Egypt’s communities.

بنهدف كمان إن المونتسوري يبقى مألوف في المجتمعات المصرية و يبقى فيه وعي أكتر بالطفل 

 “If help and salvation are to come, they can only come from the children, for the children are the makers of men.” ~ M. Montessori

إن كان الخلاص آتٍ، فمن الأطفال فقط، فالأطفال هم صنّاع الرجال” ~ماريا مونتسوري”

Peace… It’s a Montessori thing : )

السلام… دا مسألة مونتسورية

 

The Montessori philosophy of pre-school education centers around the idea that every child should be given the right to become a unique individual; should be given the opportunity to develop his potential. Over a Hundred years ago Dr. Maria Montessori recognized the importance of the first six years of life in the development of this potential.  Today, following extended research, child psychologists such as Benjamin Bloom of the University of Chicago have discovered that 50% of a child’s learning takes place before he is four years old. Are we wasting these valuable enriching years?

 فلسفة المونتسوري لمرحلة ما قبل المدرسة ترتكز على فكرة إن من حق كل طفل إنه يكون له شخصيته المستقلة و تتوفرله الفرصة إنه ينمي إمكانياته. و من 100 سنة قدرت ماريا مونتسوري إنها تقدر أهمية الست سنين الأولى في تنمية القوة الكامنة دي. و النهاردة، بالبحث المستمر في علم نفس الطفل، أدرك العلماء، زي بنجامين بلوم من جامعة شيكاجو، إن 50%  من التعلم بيحصل في السنين الأربعة الأولى للطفل. السؤال دلوقتي: هل إحنا بنهدر السنين القيمة دي؟   

The Montessori philosophy is child centered. It is the child who constructs the adult he will someday become. It is the child, who in his early years begins to build an image of himself; begins to strive for independence and self-mastery. Montessori felt that a child would move towards this development of the whole personality within a social context if he is provided with the right environment that encourages independence, freedom and the responsibilities of each.

 فلسفة المونتسوري محورها الطفل. الطفل هو اللي بيبني الرجل اللي هيبقاه. الطفل اللي في سنينه الأولى بيسعى لخلق تكوين لنفسه، بيسعى للاستقلالية و الاعتماد على النفس. ماريا مونتسوري حست إن الطفل هيتحرك ناحية النمو الشامل لشخصيته في إطاره الاجتماعي لو إحنا وفرنا له البيئة المناسبة اللي تشجع فيه الاستقلالية، و الحرية، و مسئوليات كل واحدة فيهم. 

Within the totally non-competitive environment of a Montessori classroom, special equipment for the development of both mental and physical abilities of each child is utilized. This equipment is unlike that used in conventional nursery schools. Each piece is designed to further the child’s experience and development. Each piece is beautifully crafted and scaled to call into play clear and distinct perceptions. Some pieces allow him to discover the sense of touch, sound, smell, and taste. Others permit him to discover the world of numbers and language arts. Each piece contains the foundation for more abstract working with numbers. And these are the skills that an individual must acquire to put himself in tune with the times.

 في بيئة المونتسوري الخالية من التنافس و التسابق، بتتوفر أدوات خاصة لتنمية الامكانيات العقلية و الجسدية لكل طفل على انفراد و بسرعته هو. الأدوات و الأنشطة دي مش زي المستخدمة عادة في الحضانات المعتادة. كل نشاط بيساعد الطفل في خدمة عملية نموه و بيعمق التجربة. كل الأدوات مصنعة عشان تكون جميلة و تبرز ادراك معين بصورة واضحة. بعض الأنشطة بتساعده على اكتشاف حاسة اللمس، و السمع، و الشم، و التذوق. أنشطة تانية بتخليه يكتشف عالم الأرقام و فنون اللغة. كل نشاط في الرياضيات هو أساس لشغل أكثر تجريدية بالأرقام في المستقبل. و دي المهارات اللي بيحتاجها الفرد عشان يقدر يعيش في زمنه.

    

The Montessori teacher is called a Directress. She is the link between the child and his environment. She allows him to work at his own pace in an unhurried atmosphere. A Montessori Directress must know how and when to use her authority; when to yield. She respects the child and looks for the good in him. She strives to instill a lifetime love and interest in learning; learning about himself and the world about him. The Montessori Directress wants the child to like himself for what he is, a unique and very special human being.

 مُدرسة المونتسوري اسمها الموجهة، و هي حلقة الوصل بين الطفل و بيئته. بتوفر له الفرصة إنه يشتغل على خطاه هو في جو هادي من غير استعجال. موجهة المونتسوري لازم يبقى عندها حاسة إنها تعرف امتي تتدخل و امتي تخضع للطفل. بيبقى عندها تقدير و احترام للطفل و بتدور دايماَ علي الحاجات الكويسة فيه. بتسعى كمان إنها تزرع فيه حب و فضول دائم للتعلم طول عمره، التعلم عن نفسه و عن العالم من حواليه. موجهة المونتسوري هدفها إن الطفل يحب نفسه زي ما يكون؛ إنسان فريد و مميز. 

The quiet excitement that is part of the Montessori program is readily communicated. After viewing a Montessori classroom it is difficult to be satisfied with the conventional program. Montessori has grown along with the increasing interest in the awesome years of the early childhood.   

بتقدر تحس بالحماس الصافي كجزء من نهج المونتسوري. بعد ما بتشوف فصل مونتسوري بيبقي صعب إنك ترضى بالنظام المعتاد. الناس ابتدت تهتم أكتر بالمونتسوري مع تزايد الاهتمام بالسنين الرائعة للطفولة المبكرة.

22 Comments (+add yours?)

  1. Gamal Tahoun
    Mar 28, 2011 @ 10:50:05

    I am lokking for the nearest Montessory nursery to 6 of October city where I live, I wish I could apply for my daughter, would you please send contact details
    Thanks

    Reply

  2. Marie Therese Bishay
    Apr 17, 2011 @ 20:38:40

    طبعا ممكن في المركز الرئيسي في المعادي وده مكان فعلا حلو فيه م/ مارجريت المسئوله عن المنتسوري في
    الشرق الاوسط 0225166407
    كل يوم من الاحد للخميس من الساعة 8 صباحا الي الساعة 2 ظهرا
    هتاخد ميعاد عشان تاخذ فكرة عن الفصل و بنتك كمان تروح عشان تتعرف على الموجودين و تحس بجو الفصل
    يا ريت تطمني و تقول رأيك في المكان و الاسلوب ، لان رأيك مهم حتي لو فيه حاجه مش عجباك ارجو أن توضحها لنا و انا تحت امرك في اي سؤال يخصوص بنتك
    أنا أسفه علي التاخر في الرد ، هكون متابعه معاك بعد كده

    Reply

  3. أم عبدالرحمن
    May 02, 2011 @ 06:29:25

    السلام عليكم
    أنا من الشغوفين جدا بهذه الطريقة في التعليم لأنها منالممكن أن تخرج أجيال مختلفة تماما عن التي تعودنا عليها في مصرأجيال تتحمل المسؤلية عندها حب العلم والبحث لديها ثقافة واسة واسعة وجدية في أخذ الأمور ولكن مما تعجبت له كيف يمكن تحقيق الانضباط لطفل في الثالثة من عمره وهو في أوج نشاطه ففي الغالب الأطفال في هذا السن يرفضون تحديد حريتهم كما أن العناد في هذا السن يحول دون الالتزلم بقواعد وأطر فكيف يكون ذلك في فصل المونتسوري؟ وكيف يتم التعامل مع عصيان الطفل في هذا العمر؟
    كذلك أريد أن نتعاون على نشر هذه الفكرة وأن تتبنى المدارس والحضانات تطبيقها في مصر وأن يكون مشروعا قوميا لا استثمارياوأن يتم توفير الأدوات الخاصة بهذا المنهج في مصر وبأسعار معقولة فقد وجت أن المدارس والحضانات التي تطبق هذه الطريقة أسعارها مبالغ فيها لا يقدر عليها إلا طبقة معينة قليلة من المجتمع على الرغم من أن ماريا مونتسوري عندما ابتكرت هذا الأسلوب كان بالأخص للطبقة الفقيرة وذوي الاحتياجات الخاصةفكم أتمنى أن نتوقف عن استغلال الأفكار الجديدة استغلالا ماديا فمن الممكن أن نتحمل بعض التكاليف في بادىء الأمر حتى يتم الانتشار وكسب ثقة الناس في هذا الأسلوب وجدواه وبعد ذلك سيؤتي ثماره من تلقاء نفسه بإذن الله
    أرجو منكم التفاعل

    Reply

    • montessori-masr
      Aug 17, 2011 @ 23:36:55

      تكاليف حضانات المونتسوري غير المدعمة عالية عشان تكاليف إنشاء و إستمرار فصل المونتسوري مرتفعة جداً. و أكيد ما ننكرش وجود المدارس اللي بتستغل اسم “مونتسوري” دون تطبيق.
      هو ده اللي إحنا بنحاول نعمله، ننشر المونتسوري و نأسسله قاعدة قوية في مصر.

      الطفل عصيانه مش ناتج عن شر. الطفل يعشق النظام، لكن إحنا بنحرمه من المسئولية لأننا بنظن إنه مش قدها. الطفل بيستخدم عصيانه للفت إنتباهنا، و إحنا بنستجيب للطريقة السلبية دي (سواء بالغضب أو الإرضاء) و بنعزز في الطفل فكرة إنه هيمشي حياته بالتلاعب و حاجات كتير بتبوظ.
      فيه قواعد، و أنا و إنت هنمشي عليها، مش عشان أنا بافرض سيطرتي عليك و لا عشان أنا عاوزة كده، لأ، القواعد دي لتسيير الحياة و دي مسئولية، أنا مش هغضب و مش هتعصب لما تكسر القواعد، لكن إنت مش ممكن تقعد في المكان إلا لو إنت جاهز لإتباع قواعده، بشكل بسيط جداً. : )
      و طول ما الطفل عنده وسائل تانية للتعبير و إحنا بنسمع منه و نتناقش معاه، و طول ما إحنا بنديله غذاء العقل و الروح و الجسد، الطفل مش هيحتاج العصيان على القواعد. احترام الآخر و النظام عند الطفل عاليين جداً

      أميرة

      Reply

  4. mona moh
    May 16, 2011 @ 08:20:14

    انا كمان معجبه جدا بالنظام المونتسورى انا من سكان مدينه اكتوبر عايزه اعرف اقرب مدرسه تطبق النظام

    Reply

  5. zahra
    Jun 15, 2011 @ 09:16:19

    انا سمعت ان في دبلومة للمونتسوري في حضانة المقطم, هل دة صحيص و لو صحيح ممكن اعرف معلومات اكثر ز
    شكرا

    Reply

    • montessori-masr
      Aug 17, 2011 @ 23:21:56

      فيه مرحلة ما قبل المدرسة في مدرسة منارة المستقبل في القطامية بيقدموا فصل مونتسوري بمدرسين معتمدين.

      Reply

  6. Z.S.M
    Aug 17, 2011 @ 17:08:31

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كم انا سعيدة ان اكون بين اخوتي المسلمين وانتشار طريقة التعليم بالمونتيسوري انا من المملكة العربية السعودية واسعد بالانضمام اليكم فنحن فعلا نفتقر الى فديو يعلم بالطريقة المونتيسوري لاكن بالعربي ونحن في اللمملكة لدينا مدربات واسعار دورات المونتيسوري جدا باهضة واذا احببتم تواصلي معكم فيما يفيد المونتيسوري فانا معلمة مونتيسوري ولدي الكثير عنه من اور اق العمل والتدربيات بالعربي وانا حاصله على دورة مونتيسوري مكثفة جدا واحببت ان نستفيد من بعض ….

    ولكم خالص شكري وتقديري

    Reply

  7. Z.S.M
    Aug 19, 2011 @ 21:25:35

    كنت اتمنى مشاركتكم عبر الفيس بوك لاكن حاليا لايمكن ان اشارككم لان ليس لدي صفحة به بأذن الله انشئها قريبا واتواصل معكم فأنا اسعيدة جدا بكم …
    ولكم خالص الشكر

    Reply

  8. fatma
    Sep 03, 2011 @ 02:15:06

    انا مدرسة لغه انجليزيه في حضانه في منطقة المعادي , ارغب في معرفة اقرب فرع يمكنني ان اخذ به دورات منتسوري

    Reply

  9. Maryam Riad
    Sep 06, 2011 @ 12:42:05

    searching for one in heliopolis area please

    Reply

  10. zeinab saadeldeen
    Sep 07, 2011 @ 10:33:25

    momken a3raf akbar age we hal fee bus nasr city

    Reply

  11. madam alaa
    Sep 30, 2011 @ 20:36:06

    انا من المنصورة وبفكر جديا انى افتح حضانة للاطفال من سن 1الى 4 سنوات ونظام المنتسورى لو قدرت انى اطبقة فى الحضانة دى هتبقى شئ رائع عشان كدة انا عاوزة اعرف هل قى كورس ممكن اخدة مثلا او نظام المونتسورى لازم يطبق فى حضانة تابعة لكم من فضلكم انا عوزة اكبر قدر من التفاصيل عن المونتسورى

    Reply

    • montessori-masr
      Sep 30, 2011 @ 21:15:05

      أهلاً بيكي دي حاجة جميلة جداً جداً و إحنا نحب المونتسوري يبقي في كل مكان في مصر و يا سلام لو في كل حي من أحياء المحافظات كلها!
      تفاصيل الكورس كلها موجودة في آخر بوست لينا هنا بعنوان “متطلبات دبلوما المونتسوري 2011-2012 شوفيها كده و قوللنا إيه رأيك. هنستناكي! و كمان إنضملنا على صفحتنا على الفيسبوك
      Montessori bel Masry
      هنتواصل أكتر : )

      أميرة

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 55 other followers

%d bloggers like this: